АСЕА (Асоціація європейських виробників автомобілів) визначає специфікації, засновані на випробуваннях, проведених на двигунах європейських виробників автомобілів. Класифікація масел ACEA прийнята у 1991 р. Асоціація Європейських Виробників Автомобілів, натомість існувала раніше класифікації CCMC. Класифікація ACEA сформулювала єдині вимоги до моторних олив з боку провідних європейських автомобільних фірм (BMW, VolksWagen, Daimler-Crysler, MAN, Porsche, Volvo, Renault, SAAB-Scania, Rolls-Royce, Fiat, RVI, Ford Europe, Rover, Iveco, DAF, GM-Europe). Її вимоги по окремих тестів значно перевищують вимоги API. Перевагу слід віддавати марок масел, які пройшли випробування в АСЕА і отримали відповідний клас якості за цією специфікацією. Вимоги європейських стандартів до якості моторних масел є більш суворими, ніж американських. Тому класифікація АСЕА несе велику інформацію і можна більш точно визначити масло, відповідне двигуна автомобіля.
Масла для бензинових двигунів | A1, A2, A3 |
Масла для дизельних двигунів до 2,5 л | B1, B2, B3, B4 |
Масла для бензинових і дизельних двигунів, оснащених нейтралізаторами відпрацьованих газів | С1, С2, С3... |
Масла для дизельних двигунів понад 2,5 л (для потужних дизелів вантажних автомобілів з важкими умовами експлуатації) | E1, E2, E3, E4, E5... |
В кожному класі існує декілька категорій по робочим характеристикам; ці категорії позначаються арабськими цифрами (1, 2, 3, і т. д.):
1 – енергозберігаючі масла (масла класів А1, В1; ця специфікація узаконює символ FUEL Есопому (економія пального) для мастильних матеріалів. Економія пального повинна бути, як мінімум, 2,5 % по відношенню до мінерального масла в'язкістю 15W40);
2 – масла широкого споживання;
3 – олива підвищеної якості з продовженим терміном заміни;
4 – масла для двигунів з прямим вприскуванням;
5 – новітня категорія для масел з високими експлуатаційними властивостями, з сверхудлиненным інтервалом заміни, що допускають застосування масел з низькою високотемпературної в'язкістю в умовах високих швидкостей зсуву (2,9 – 3,5 мПа), завдяки чому досягається досить високий ступінь економії палива (ці олії можуть не підходити для деяких двигунів).
Чим вище цифра, тим вище вимоги до мастил (виключення для класів А1 і В1).
Підвищення якості моторних масел груп від А до Е (умовне позначення) досягається, в основному, підвищенням концентрації присадок і, в деяких випадках, зміною якості базового масла.
Нова класифікація АСЕА введена в дію з 1 листопада 2004 р. Вона істотно відрізняється від попередніх тим, що в ній враховані вимоги Євро-4. Крім того, в новій класифікації скорочено кількість категорій моторних масел – тепер їх лише 11, подразделенных на три класи:
A/B – для бензинових двигунів і дизелів легкових автомобілів і легких вантажівок;
C – сумісні з нейтралізаторами відпрацьованих газів;
E – для потужних дизелів вантажних автомобілів.
Колишні класи A і B об'єднані у загальний клас A/B, що включає в себе чотири категорії універсальних моторних масел:
A1/B1 і A5/B5 – відрізняються високими енергозберігаючими властивостями;
A3/B3 – із збільшеним терміном заміни;
A3/B4 – для двигунів з безпосереднім уприскуванням палива.
Введено новий клас C, що включає три категорії універсальних моторних масел з складами, що забезпечують їх сумісність із нейтралізаторами відпрацьованих газів. Вони призначені для двигунів легкових автомобілів і легких вантажівок, оснащених каталітичними трикомпонентними нейтралізаторами (бензинові двигуни) і сажовими фільтрами (дизелі). За рівнем експлуатаційних властивостей масла класу "C" еквівалентні універсальним мастил категорії A3/B5. Масла категорії C1 та C2 мають малу в'язкість і підвищені енергозберігаючі властивості.
У класі E збережена категорія E2 (рядові масла для дизелів з турбонаддувом і без нього), а також категорія E4 (для високообертових дизелів, що відповідають нормам Євро-1, Євро-4 зі збільшеним періодом заміни масла при роботі в найважчих умовах експлуатації).
Виключені категорії E3 і E5 і введено дві нові категорії масел – E6 і E7 (для дизелів з турбонаддувом, що відповідають нормам Євро-1, Євро-4). Ці масла відрізняються тим, що можуть використовуватися в автомобілях, мають сажеві фільтри і нейтралізатори, зменшують кількість оксидів азоту, оксиду вуглецю і вуглеводнів у відпрацьованих газах.
Категорія ACEA | Властивості й область застосування |
---|---|
A1/B1 | Масла з особливо низькою в'язкістю, при високих температурах і великих градієнтів зсуву заощаджують паливо і не втрачають змащувальних властивостей. Застосовуються лише у випадках, спеціально рекомендованих виробниками двигунів. |
A3/B3 | Масла з високими експлуатаційними характеристиками. Використовуються головним чином у високофорсованих бензинових двигунах і в дизельних двигунах легкових автомобілів і легких вантажівок з проміжним (не прямим) уприскуванням, що працюють у важких умовах з збільшеними інтервалами заміни моторного масла. |
A3/B4 | Масла з високими експлуатаційними характеристиками, придатні при тривалих інтервалах заміни масла. Переважно використовуються в високофорсованих бензинових двигунах і в дизельних двигунах легкових автомобілів і легких вантажівок з безпосереднім уприскуванням палива, якщо для них рекомендовані масла даної якості. За призначенням відповідають моторних олив категорії A3/B3. |
A5/B5 | Масла з високими експлуатаційними властивостями, з сверхдлинным інтервалом заміни, з досить високим ступенем економії палива. Використовуються в високофорсованих бензинових двигунах і дизелях легкових автомобілів і легких вантажівок, спеціально сконструйованих для використання енергозберігаючих, малов'язких при високій температурі масел. Призначені для використання при збільшених інтервалах заміни моторного масла**. Ці олії можуть не підходити для деяких двигунів. |
С1 | Сумісні з нейтралізаторами відпрацьованих газів (в т. ч. трикомпонентними) і сажовими фільтрами. Відносяться до маловязким енергозберігаючим масел. Мають знижений вміст фосфору, сірки і низьку сульфатну зольність. Збільшують термін служби сажових фільтрів і нейтралізаторів, забезпечують поліпшення паливної економічності автомобілів**. |
С2 | Масла для високофорсованих бензинових двигунів і дизелів легкових автомобілів і легких вантажівок, спеціально сконструйованих для використання малов'язких енергозберігаючих масел. Сумісні з нейтралізаторами відпрацьованих газів (в т. ч. трикомпонентними) і сажовими фільтрами, збільшують термін їх служби, забезпечують підвищення паливної економічності автомобілів**. |
С3 | Масла, сумісні з нейтралізаторами відпрацьованих газів (в т. ч. трикомпонентними) і сажовими фільтрами; збільшують термін їх служби. |
E2 | Масла, використовувані в дизельних двигунах з турбонаддувом і без нього, які працюють у середніх і важких умовах з звичайними інтервалами заміни моторного масла. |
E4 | Масла для використання в високооборотних дизельних двигунах, що відповідають екологічним нормам Євро-1, Євро-2, Євро-3, Євро-4 і працюють у важких умовах з збільшеними інтервалами заміни моторного масла. Також рекомендуються для дизельних двигунів з турбонаддувом, забезпечених системою зниження оксидів азоту*** і автомобілів без сажових фільтрів. Забезпечують малий знос деталей двигуна, захист від утворення сажі і володіють стабільністю властивостей. |
E6 | Масла даної категорії використовуються в високооборотних дизельних двигунах, що відповідають екологічним нормам Євро-1, Євро-2, Євро-3, Євро-4 і працюють у важких умовах з збільшеними інтервалами заміни моторного масла. Також рекомендуються для дизельних двигунів з турбонаддувом, з сажовими фільтрами або без них, при роботі на дизельному паливі з вмістом сірки не більше 0,005%***. Забезпечують малий знос деталей двигуна, захист від утворення сажі і володіють стабільністю властивостей. |
E7 | Використовуються в високооборотних дизельних двигунах, що відповідають екологічним нормам Євро-1, Євро-2, Євро-3, Євро-4 і працюють у важких умовах з збільшеними інтервалами заміни моторного масла. Також рекомендуються для дизельних двигунів з турбонаддувом, без сажових фільтрів, з системою рециркуляції відпрацьованих газів, оснащених системою зниження викиду оксидів азоту***. Забезпечують малий знос деталей двигуна, захист від утворення сажі і володіють стабільністю властивостей. Знижують нагароутворення в турбокомпресорі. |
Примітки:
* Всі моторні масла, за винятком категорії A1/B1, є стійкими до деструкції – руйнування у процесі роботи на двигуні молекул полімерів згущувача, що входить до їх складу.
** У деяких випадках можуть не забезпечувати надійне змащування двигуна, тому для визначення можливості застосування конкретного типу масла слід керуватися інструкцією з експлуатації або довідниками.
*** Рекомендації щодо застосування цих масел можуть відрізнятися у різних виробників двигунів, тому слід керуватися інструкцією з експлуатації або довідниками.
A1-96 – масла з максимальним ефектом економії палива для бензинових двигунів (з турбонаддувом) легкових автомобілів і мікроавтобусів. Новий стандарт для моторних масел з низьким значенням в'язкості при 150°С. Цей клас не має аналогів в раніше прийнятої класифікації CCMC.
A1-98 – порівняно з А1-96, значно посилені вимоги до експлуатаційних параметрів; новий рівень експлуатаційних властивостей дозволяє використовувати масла даної категорії в двигунах, що допускають застосування масел з HTHSRV менше 3,5 мПа, з подовженими інтервалами заміни (наприклад, VW 503.00); в двигунах даних конструкцій досягається висока ступінь енергозбереження, при високому рівні захисту від зношування; включено обов'язкове випробування на економію палива СЕС L-54-Т-96 (М111).
A2-96 – масла для бензинових двигунів легкових автомобілів і мікроавтобусів, що відповідають групі API не нижче SG, а також існувала до 1996 року і скасованої в даний час класифікації CCMC G-4. Це багатофункціональні оливи SAE 10W-40, 15W-40, 20W-40, 20W-50 з обмеженими втратами на випаровування.
A2-96,2 – вимоги до якості залишилися без змін (в порівнянні з АСЕА А2-96).
A3-96 – стандартний клас масел для бензинових двигунів легкових автомобілів і мікроавтобусів з турбонаддувом та без, що відповідають групі API не нижче SH і класифікації CCMC G-5. Ці олії, порівняно з двома першими класами, володіють поліпшеними миючо-дисперсійні, протизносні, антиокислювальні і енергозберігаючими властивостями. До них відносяться нетрадиційні легкоходовые напівсинтетичні моторні масла SAE 10W30, 10W-40 з обмеженими втратами на зсув і випаровування.
A3-98 – на додаток до А3-96, ускладнені умови проходження високотемпературних тестів Peugeot TU3 (CEC-L-55-T-95) і GM-Buick (Sequence IIIE).
A5-2002 – новітня категорія для масел з високими експлуатаційними властивостями для високоефективних потужних бензинових двигунів; з сверхдлинным інтервалом заміни, для двигунів, що допускають застосування масел з низькою високотемпературної в'язкістю в умовах високих швидкостей зсуву (2,9 – 3,5 мПа), завдяки чому досягається досить високий ступінь економії палива. Ці олії можуть не підходити для деяких двигунів. При необхідності дивіться інструкцію з користування автомобілем.
B1-96 – топливосберегающие масла для дизельних двигунів легкових автомобілів і мікроавтобусів. Цей високий клас не має аналогів в раніше існуючій класифікації CCMC.
B1-98 – порівняно з В1-96, включені додаткові прохідні критерії при проходженні тесту на двигуні ОМ 602А (СЕС-L-51-Т-95); включено обов'язкове випробування на економію палива М111 (FE) (СЕС-L-54-Т-96).
B2-96 – стандартний клас багатодіапазонних моторних мастил для дизельних двигунів легкових автомобілів і мікроавтобусів, включаючи двигуни з турбонаддувом. Рівень якості перевищує вимоги класу API CE і застарілого CCMC PD-2.
B2-98 – на додаток до ACEA B2-96, включені додаткові прохідні критерії при проходженні тесту на двигуні ОМ 602А (CEC-L-51-T-95).
B3-96 – позначає масла для дизельних двигунів легкових автомобілів і мікроавтобусів. Ці олії, порівняно з двома першими класами, володіють поліпшеними миючо-дисперсійні, протизносні, антиокислювальні і паливозберігаючими властивостями. Не має аналога в CCMC.
B3-98 – на додаток до В3-96, включені додаткові прохідні критерії при проходженні тесту на двигуні ОМ 602А (CEC-L-51-T-95).
B4-98 – нова категорія, призначена для застосування в дизельних двигунах з безпосереднім уприскуванням палива легкових автомобілів і фургонів; базові вимоги співпадають з вимогами категорії В2-98; додатково проводиться випробування в чотирициліндровому двигуні VW D1 з безпосереднім уприскуванням палива (СЕС-L-54-T-96) об'ємом 1,9 літра.
B5-2002 – новітня категорія для масел з високими експлуатаційними властивостями для дизельних двигунів легкових автомобілів і легких вантажівок (автобусів); з сверхдлинным інтервалом заміни, для двигунів, що допускають застосування масел з низькою високотемпературної в'язкістю в умовах високих швидкостей зсуву (2,9 – 3,5 мПа), завдяки чому досягається досить високий ступінь економії палива. Ці олії можуть не підходити для деяких двигунів. При необхідності дивіться інструкцію з користування автомобілем.
E1-96 – позначає енергозберігаючі масла для дизельних двигунів важких вантажних автомобілів і автопоїздів, що відповідають групі API не нижче CD. Масла цього класу не мають аналогів в CCMC.
E2-96 – позначає стандартний клас одне - і багатодіапазонних моторних масел для звичайних і турбонаддувних дизельних двигунів важких вантажних автомобілів і автопоїздів. Рівень якості перевищує вимоги API CD і застарілого класу CCMC D-4.
E2-96,3 – новий проміжний рівень якості, що перевищує ACEA E1-96; масло категорії якості SHPD; покращені протизносні властивості, зменшено полірування циліндрів, утворення нагару і відкладень (порівняно з ACEA E1-96); відповідає вимогам специфікації Mercedes-Benz 228.1; відповідають вимогам специфікації MAN 271.
E3-96 – позначає олії екстра-класу з підвищеними паливозберігаючими властивостями. Рівень експлуатаційних властивостей – не нижче SHPD (Super High Performance Diesel) для дизельних турбонаддувних двигунів важких вантажних автомобілів і автопоїздів. Повністю замінюють олії групи API CF-4 і застарілого класу CCMC D-5. Забезпечують подовжені інтервали заміни масла.
E3-96,3 – масло, заміняє CCMC D5, але більш високої якості; поліпшені властивості порівняно з SHPD маслом ACEA E2-96; відповідає вимогам специфікації Mercedes-Benz 228.3; відповідають вимогам специфікації MAN М3275.
E4-99 – нове, найдосконаліше масло для потужних швидкохідних дизелів Euro 1, Euro 2 і Euro 3; відповідають вимогам специфікації Mercedes-Benz 228.5 і MAN М3277; масло подовженого інтервалу заміни;
E5-99 – нове, найдосконаліше масло, не має аналогів за якістю; для потужних швидкохідних дизелів Euro-1, Euro-2, Euro-3; відповідає вимогам не тільки європейських, але і американських виробників автомобілів; масло відрізняється стабільністю властивостей і призначене для подовженого інтервалу заміни; забезпечує чистоту двигуна і краще захищає деталі від зносу; від масла Е4 відрізняється відповідністю новим суворим вимогам, які пред'являються до новітнім американським дизельних двигунів.